lördag 14 april 2012

Efter en liten natts sömn och hallonpaj :)

Ännu en natt som var svår men trots det är jag vaken tidigt.
Jag har varit sugen på en smulpaj med hallon jätte länge.
Funderar på om jag skulle göra det idag fast göra den lite annorlunda.

Vill gärna ha smak utav kardemumma och funderar på att inte använda mig utav vaniljkräm/sås utan ta en burk kesella och blanda ihop med vanlijsocker,socker och en skvätt kardemumma.
Då har man både det syrliga och det söta.

Vi får se vad jag gör :)

Här kommer ett recept på smulpaj :

Sätt ugnen på 225 grader.

Ingredienser

3 dl vetemjöl
3 matskedar socker
100 gram margarin

Fyllning
1 liter frysta bär, vanligast är att man använder jordgubbar, blåbär, hallon (men jag undrar om det inte skulle med någon annan fryst eller färsk frukt)
4 dl strösocker
1 msk potatismjöl (man kan eventuellt ta lite mindre om det inte är så mycket bär)

Gör så här:

Blanda mjöl och socker. Tillsätt smöret och rör ihop till en fin massa.
Sen brukar jag bara lägga hallonen i en form med lite smör under (brer ut smöret) och strör potatismjöl över.
Sedan lägger jag över smuldegen och in i ugnen :)

Klart!

PS. När man använder sig utan frysta bär behöver man lite mer potatismjöl en med färska bär. DS

Servera med vaniljsås eller vanilj kräm :)


Eleni

Inga kommentarer: