torsdag 29 mars 2012

Citodon - Tramadol & Att vara hög

Tänkte att jag skriva ner vilka smärtstillande jag tar under dagen, ser att det är många som kommer in här när ni söker på endometrios och allt som har med det att göra så det kan vara skönt för andra att se att man inte är ensam om att knappra piller som om det vore godis.

Jag tar 8 Citodon 500 mg paracetamol/30 mg kodein under dagen. Detta har jag gjort sedan i augusti 2011.
Utan dessa tabletter klarar jag inte att ta mig upp, men tabletterna förstör mycket.
Jag kan tex inte koncentrera mig som jag gjorde tidigare och vid de första intagen på morgonen blir jag seg och lite domnad. För magen är det bra men för hjärnan är det inte roligt.

Jag minns när jag började ta dem, då satt jag och skrattade och var verkligen helt hög. Allt var roligt och jag var uppe och svävade. Nu ger inte tabletterna den effekten.

De dövar smärtan men tar inte bort den, men ett plus är att de är skonsamma mot magen eftersom den inte klarar en massa piller.

CITODON

Biverkningar: (Detta är hur tabletterna påverkar mig, det behöver inte vara samma sak för dig)

* Trött och hängig
* Illamående, vissa kräks. Jag har inte gjort det :)
* Snurrig
* Domnar ofta lite grann i kinderna till en början
* Känner effekten efter cirka 15 min, men det känns som att tabletten är riktigt aktiv efter 60 min
* Du blir förstoppad! (Kodeinet försämrar tarmarnas rörelser)
* Du kan bli beroende
* Kodeinet omvandlas till ett eget morfin i kroppen, till vårt egna om jag inte har fel
* Finns inte receptfritt utan din läkare måste skriva ut det och dem är väldigt kinkiga då det är ett starkt preparat
* Kan förstöra levern
* Ska inte tas utav personer som har problem med gallan, och en massa annat som jag inte kommer på nu.
* För bästa effekt ska tabletterna tas samma tid varje dag och innan man känner att det gör riktigt ont, annars så ger det inte den effekten som den ska. Jag gjorde den tabben i början och kan säga att man inte tjänar någonting på det
- Tips
Blir du väldigt förstoppad så finns det receptfria läkemedel på apoteket som hjälper magen att mjuka upp avföringen. Använd INTE laxuberal om du har ont när du ska bajsa pga endo.
Det kommer göra extremt ont!

TRAMADOL

50 mg, kapsel

* Ett plus är att tabletten är så liten, så är man känslig så är det inte lika jobbigt att ta dessa då dem är lite hala så dem glider ner enklare
* Effekt efter 90 min (Det är så jag känner att tabletten verkar som mest)
* Jag brukar få en jäkla energi när jag tar dem, jag känner mig glad och stark
* Väldigt beroende framkallande då tabletterna ger en känsla av glädje
* Dessa är inte heller receptfria
* Tycker inte att de är så effektiva mot just smärtan men ger en skjuts i energi
* Muntorrhet
- Tips
Drick mycket vatten hela tiden och var noggrann med tandborstningen 

KOMBINERAT

Nu kommer vi till det jobbiga, dessa två tabletter ihop ger bättre smärtlindrig än var för sig. Men det för med sig en massa biverkningar.

* Illamående till tusan!
* Seg, det känns som att kroppen inte hänger med riktigt och man blir helt borta :(
* Illamåendet brukar försvinna på mig efter nån timme kanske
* För mig är det omöjligt att kunna äta under tiden så ät gärna innan
* Se till att du kan lägga dig ostörd om du ska ta båda två ihop då kroppen blir helt slö

VÅGA BERÄTTA

Våga prata om att det är jobbigt, låt inte folk få skratta åt dig och kalla dig för knarkare. Du MÅSTE ta dessa för att överleva. För vem vill ta en massa tabletter och inte kunna fungera som normalt? Ingen!

Fråga mig om ni undrar något.







Uppdatering 31/7 - 2012

Har glömt att uppdatera detta inlägg. När det inte finns Citodon på apoteket vill dem oftast ge dig en billigare variant. Oftast är det Paracetamol/Kodein - Evolan heter den. Jag mår väldigt dåligt utav denna och tackar alltid nej. Det som funkar istället är isf Panocoden. Så om du är känslig för olika verkningsämnen prova dig fram om du behöver ta dem billigare preparaten. 

Äter även Tramadol 100 mg sedan ett bra tag tillbaka och har även dessa två i två olika verkningsämnen (kan man säga så?) iaf så känner jag skillnad på dem med men det är inte så att jag mår dåligt direkt.
Kommer komma in här och uppdatera vidare med bilder på tabletterna med.


Tycker du att detta inlägg var bra? Dela det gärna med fler genom att trycka på G-knappen nedan.


Eleni

Inga kommentarer: