tisdag 13 mars 2012

Symtom på Endometrios

Denna lista är kopierad från Endometriosföreningen

Symptom kan vara:
  • Kraftig smärta i magen, ofta i samband med menstruation
    - Denna smärta har jag konstant i magen, när tarmarna rör på sig så känns det som att det är tusen knivar i magen som försöker skära sig ut inifrån. När jag har fått min mens gör det så ont att jag inte ens kan röra på mig, varje andetag får magen att röra på sig och smärtan bara ökar.
  • Riklig menstruation
    - Här jag testat att använda mig utav Cyklo-f som finns på apoteket receptfritt men det kan även behövas järntabletter om man förlorar mycket blod. Jag upplevde att det hjälpte mig lite grann så om du har problem med detta kanske det kan vara värt att prova.
  • Smärtor vid samlag
    - Denna del kan vara svår för många att prata om. Ofta kan man skylla på att han är för stor eller så kanske man tror att man är oerfaren för de som precis har inlett ett sexuellt förhållande och inte haft det tidigare. Man vågar inte prata om det för att ens partner inte ska tycka att man är konstig. Tillslut börjar man skylla på alla möjliga saker. Att man inte är tillräckligt våt, han är för stor, man kanske tom intalar sig själv att man kanske inte tänder på sin partner längre.
    Men frågan är : Vart gör det ont? Och när gör det ont?

    I mitt fall så är smärtorna som störst vid djupa samlag och ofta precis när man startar sitt samlag.
    Det känns som att penisen borrar sig igenom kroppen och försöker ta sig ut, att genomföra ett samlag är då omöjligt. Men visst så ska vi inte låtsas som att detta aldrig händer. Många tjejer "står" ut.
    Jag ska försöka ge lite tips på vad man göra för att underlätta ett samlag men för att göra detta krävs det att man pratar med sin partner då detta är oerhört viktigt för båda parter.
  • Smärtor i korsryggen och ut i benen
    - Jaa tjejer. Ni som lider utav denna typ av smärta förstår vad jag menar när jag säger att man känner sig så otroligt gammal. Det räcker men att gå till stormarknaden för att handla och det är igång. Det räcker med att lägga sig i sängen för att känna hur smärtan kryper i kroppen.
    Jag har otroliga bäckensmärtor så det spelar ingen roll vad jag gör, för de tjejer/kvinnor som läser här och har haft foglossning. Det känns som foglossning och många gånger 1000 gånger värre.
    Jag hade foglossning vid min sista graviditet och det var ett rent h*lvete många gånger.
    Ibland stelnar även mina ben, det känns som att dem lever sitt egna lilla liv. Dem bryr sig inte om vart jag vill gå, dem stannar upp och liksom släpar sig igenom promenaden.
  • Smärtor när man kissar eller har avföring
    - Jaha då kom vid hit. Att kissa och bajsa är något naturligt, något vi alltid gjort och kommer att göra. Vissa människor kan behöva hjälp med detta d det har blivit något fel eller om dem har varit med om en olycka. Men i de flesta fall så är detta inget man reflekterar över. Man bara gör det.
    Men vad gör man i de fall när detta börjar bli ett problem?
    Varje gång jag kissar känner jag ett oerhört tryck över urinblåsan. För er som har haft urinvgsinfekton vet vad jag pratar om. Men i detta fall så svider det inte när jag kissar. Det gör bara ont. Men alla andra symtom finns kvar. Jag har sprungit till vårdcentralen ett flertal gånger och fått en massa tabletter för UVI utan att det har visat sig att jag har haft det, men jag fick det i alla fall. Märkligt kan man tycka men tyvärr är inte kunskapen särskilt hög.

    - Att bajsa tillhör även det något naturligt. Men när det gör ordentligt ont att bajsa så vill man ju självklart inte det och det leder ofta till att man undviker toa besöken och blir tillslut förstoppad. Det är inte heller lätt att ha diarré eftersom det gör också ont. Jaa, vad gör man? Man står ut och överlever. Blir glad för varje gång det går att bajsa och ber för att det ska gå över fort, för man vet att det snart är över. Sen är det bara att ladda om på nytt för nästa gång. Du vet ju redan hur det kommer att bli.
  • Förstoppning och/eller diarré
    - Detta skrev jag lite om här ovan så det får stå kvar.
  • Trötthet, utmattning
    - Ha! Detta har ni nog fått höra många gånger. - Du är så lat, du orkar inte göra någonting.
    Ja det är sant, jag har alltid lidit av trötthet. jag har inte haft orken men inte riktigt vetat varför. Jag har intalat mig själv att jag kanske är lat så som alla säger. Det verkar ju så när man jämt får höra det enda tills man får reda på orsaken.
  • Förhöjd kroppstemperatur
    - Jag är väldigt frusen av mig men känner mig ofta febrig. Jag har då trott att jag faktiskt har varit sjuk, men nu vet jag bättre. Så även om ni är frusna och känner er varma så är detta förklaringen. Ni kan mycket möjligt vara sjuka men i mitt fall så är detta svaret till varför jag har känt mig dålig under alla dessa år.
  • Oförklarig barnlöshet
    - I många fall upptäcks endometrios då paren kommer till en utredning. Märk väl att det är inte alla kvinnor som lider utan endometrios som har alla dessa symtom. Utan vissa kvinnor har aldrig märkt av detta eller har bara något av ovanstående symtom. Många kvinnor blir gravida trots att de har endometrios så det behöver inte betyda att det är kört! Om det är så att man inte kan bli gravid naturligt så finns det en massa hjälp av få. Man kanske kan adoptera? Detta ska jag skriva om i ett annat avsnitt när jag har tillräckligt med information.
  • Uppblåsthet
    - Haha, detta känner nog de flesta igen. Att gå runt med en ballonmage känns inte särskilt roligt. Inte sexigt heller för den delen. Men tyvärr så vet jag inte vad man kan göra åt detta. Det kanske bara är så att vi får ha det så här. Taskigt sagt men så är det!
Du kan lida av endometrios även utan att ha ovanstående symptom. Du kan också ha någon eller några av symptomen och ha andra symptom som inte står här ovan. Du kan också ha dessa symptom utan att ha endometrios.
Endometrios yttrar sig väldigt olika hos olika människor. Det är ofta orsaken till att det tar så lång tid att ställa diagnos.
Sjukdomen går i skov och har en tendens att återkomma och ge upphov till varierande smärttillstånd, trötthet och infertilitet.
Eleni

5 kommentarer:

astrid sa...

känner igen mig på vissa av symtomerna :Odock jag har inte ont så ofta
men det behöver ju inte var det, men lite orolig blir jag nu när jag läst om det. men jag har tid på US Kvinnokliniken på måndag så de ska kolla vad som ligger bakom mina problem.

Unknown sa...

Hej Astrid! Vad bra att du har fått en tid. Ofta så tas man inte på allvar och det är då otroligt viktigt att man samlar all information man kan hitta för att sedan förklara för sin läkare.
Jag själv misstänkte endometrios långt innan min läkare tog tag i saken.
Du behöver INTE ha ALLA symtom för att ha endometrios.
Du kan maila mig på minendo@hotmail.se om du har frågor, jag hjälper gärna till!

Anonym sa...

Känner igen mig så väl på alla symptom.

Tack för kommentaren på min blogg så att jag hittade hit!

Samlag, att gå på toa eller att stoppa in en tampong känns som att någon trycker in en kniv.. Till och med om jag sätter mig ner för fort på en stol så gör det ont!!

Jag vet inte om dom kommer göra titthålsoperation för att konstatera min endometrios, jag fick ju reda på detta i torsdags...

Karoline sa...

Nu vet jag inte ens om min kommentar kom med, jag har försökt flera gånger.. jag ger upp nu ;)

Anonym sa...

Jag har precis börjat misstänka att jag har endometrios. Jag är 22 år gammal och har alltid trott att mina smärtor varit normala. Det senaste året har det bara eskalerat och jag har insett att smärtorna när jag bajsar är koncentrerade till när jag har mens. En gång hade jag så ont i magen att jag trodde att jag skulle dö. Jag vaknar av att jag skriker rakt ut pga smärtorna i magen. Jag har ont vid samlag och de första dagarna jag har mens kan jag inte gå till jobbet.
Jag känner igen mig i mycket du skrivit men inte allt. Om jag inte har endometrios så vet jag inte vad det är. Precis som karriis.com skrev så gör det ont att sätta in en tampong och sätter jag mig ner för fort så viker jag mig av smärta. Mensen är ett sådant helvete att jag försöker skjuta upp den så länge jag kan. Jag använder mig av nuvaring och barnmorskan sa att jag kan hoppa över varannan mens. Jag vill ALDRIG mer ha mens.