onsdag 14 mars 2012

Gonapeptyl depot 3,75 mg - Injektion - Behandling

Så heter min hormonbehandling. Det är en injektion som ska tas i låret, magen eller rumpan.
Denna behandling försätter dig i ett konstgjort klimakterie.
Tanken med denna spruta är att torka ut härdarna och att man ska slippa smärtan.

Det är ganska tufft att gå på denna behandling måste jag säga. I alla behandlingar finns det så klart även biverkningar. Tyvärr så har jag fått de allra flesta och det är inte särskilt roligt.

Att gå runt och svettas och frysa emellanåt och samtidigt ha ont är ingen höjdare.

Frågor och svar:

Hur kändes det att få sprutan?

- Själva sticket gjorde inte så ont, jag är väldigt spruträdd så det var helt okej. Men när sköterskan sen skulle spruta in vätskan i låret gjorde det riktigt ont! Men det var över snabbt och jag fick gå hem.

Hur snabbt kan man märka en förändring?

- Jag fick min första spruta den 20 februari på min tredje mensdag i cykel. Man ska ta injektion under de första fem dagarna i cykeln för att slippa oregelbundna blödningar. I mitt fall så fick jag trots det en ny mens period på 14 dagar efter min normala menscykel.
Jag har fått mer smärtor än jag hade tidigare men hoppas på en förändring snart.

Får man mens under tiden man nedregleras?

- Eftersom man är i ett "klimakterie" ska man ju inte få mens. så jag tror inte det. Trots att jag fick det.
Men man ska alltså vara helt blödningsfri under denna period.

Hur länge nedregleras man?

- Man nedregleras i 3 eller 6 månader.


Vilka biverkningar är vanligast?

- Man får värmevallningar och PMS. Jag svettas konstant. Har svårt för att somna, migrän, ökad aptit, mår illa, allmänsjukdoms känsla. Jag blir även ledsen väldigt lätt. Kan gråta till en fin låt men inte vara ledsen. Men har inte fått det så svajigt med humöret ännu och det är jag väldigt glad över.

Ingår det i högkostnadskortet?

- Ja det gör det som tur är. En injektion kostar 1200 kr så du kommer snabbt upp i högkostnadskortet.
Detta är väldigt bra!

Hur är det med sex under nedregleringen?

- Kan man ha sex (om man inte har ont) så är det okej :) Man kan behöva köpa hem glidmedel som är bra då man får väldigt sköra slemhinnor. Men min läkare sa att man ska skydda sig med kondom den första månaden.


Kan man bli gravid under nedregleringen?

- Ja, det finns de kvinnor som har blivit gravida under behandlingen. Vet tyvärr inte hur vanligt det är. Men blir man det så är det väldigt viktigt att man tar kontakt med sin läkare då behandlingen kan ge fosterskador.

Nu kommer jag inte på så mycket mer men fyller på så fort jag kommer på något eller om någon frågar eller har svar så lägger jag upp det här.
Eleni

Inga kommentarer: