måndag 11 februari 2013

Migrän - Mirena

Börjar känna mig misstänksam mot spiralen nu.
Anledningen till att jag inte kan ta olika preparat är många men en utav dem är min migrän.
Jag har en typ som kallas migrän med aura. Halva sidan av kroppen domnar i samband med anfallet och jag är både ljus/ljud känslig.
Den kan utlösas utav lite allt möjligt men jag får ofta en förvarning som jag fått lära mig för inte så längesen.

Eftersom jag inte kan ta all medicin är min enda smärtlindring citodonet och tystnad ihop med mörker det enda som "hjälper"
Innan jag fick spiralen har detta diskuterats med andra läkare på sjukhuset då min migrän försämras ihop med hormoner.

Detta kallar min läkare för ett gränsfall.
Men vi vågade ta spiralen.
Har haft migrän i snitt 1/vecka. Ibland är jag fri i 2 veckor som sedan följs upp med en hel del täta anfall på väldigt kort tid.

Iaf för att korta ner detta inlägg så har min migrän börjat öka i anfall den senaste tiden och jag är rädd att det är mim spiral.
Så frågan jag ställer mig är:

Är det Mirenan som ger migränen. Alltså att det blir värre pga hormonerna?


Eleni

Inga kommentarer: