onsdag 13 juni 2012

Igår... Återigen fick jag bevis för den otroliga okunskapen!

Ja igår var det dags för den näst sista sprutan, det ger mig blandade känslor.
Både glädje och starka känslor inför framtiden.
Jag undrar vad som kommer hända sen och om jag någonsin kommer bli bättre.
Hoppet hade jag på nedregleringen men nu får det vara som det är, jag slipper iaf mensen :)

Men igår hände något som fick mig att bli arg igen!!

Jag kom till vårdcentralen där jag får injektion, efter ett antal besök har jag nu funnit någon som faktiskt är snäll och bryr sig om mig. Hon ser mig inte bara som en patient som ska ha en spruta i benet.
Hon frågar vad jag har för sjukdom och vill lära sig mer.

Tyvärr är hon på semester och jag skulle nu få någon annan som skulle sticka mig i benet.
När jag kommer dit så kan hon först inte blanda ihop vätskorna och ber någon annan om hjälp (redan här börjar jag känna mig otrygg)
Hon kommer då tillbaka med någon annan sköterska som ska sticka mig och jag berättar att jag är nålrädd så hon får ta det lite försiktigt.

Då säger den ena sköterskan.
- Detta är din första spruta va?
- Nej? Detta är min femte spruta. (borde hon inte få igenom min journal innan hon ska ge mig något?)

Nåväl, den andra sköterskan sticker mig i HÖFTEN??
Smärtan kryper i hela kroppen!!

Hon frågar vad jag ska göra till sommaren och jag säger då att jag önskar att jag kommer bli smärtfri.
Diskussionen lyder :

- (Jag) jag önskar att jag kan sluta med citodonet och bli bättre
- (Hon) Varför tar du dem?
- Jag har ju ont ?? :O
- Är du inte opererad?
- Jo, i januari och dem tog bort så mycket dem kunde.
- Men om du är opererad ska du ju inte ha ont. (redan här är jag riktigt förbannad)
- Vem har sagt det?
- När man opererar sig så blir man bra!

Jag är nu riktigt jävla förbannad och säger till henne att jag märker att kunskapen inte är på särskilt hög nivå.
Hon tittade på mig och jag säger att operationen är till för att fastställa Endometrios och ta bort så mycket som det går. Du vaknar inte frisk och botad av endo.

Fy fan! Jag blev så ledsen :(


Eleni

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Blir så förbannad på folk (speciellt dom inom vården) som har sån otrolig okunskap och är såna besserwisser för att dom tror sig veta hur det ska vara!!!

Styrke-kramar till dig!!!
Kram

Unknown sa...

Ja det är helt sjukt att det ska finnas en sån okunskap. Jag är inte där för att diskutera min sjukdom. Jag är där för att få en spruta :(
Det drog mig tillbaka till den tiden då ingen lyssnade eller trodde på mig!

Det som får mig att må ännu sämre är att fler kommer att sitta där jag satt och få drabbas av denna okunskap :(

Bättre utbildning krävs.

Tack

Kram