måndag 12 mars 2012

Mina symtom - Från början

Dessa symtom hade jag när jag fick min mens, då 12 år gammal
  • Rikliga blödningar
  • Smärtsamma menstruationer
  • Smärta i både längdrygg och bäcken
  • Smärta i livmoder
  • Dålig mage
  • Smärtorna började innan mensen startat
  • Då hade jag en regelbunden mens på 28 dagar

    Tiden gick och jag sökte hjälpt hos min skolsyster, hon rådde mig då att ta kontakt med ungdomsmottagningen som då skrev ut Orudis (smärtstillande) och Naproxen (NSAID - preparat)

    Detta tog jag under en lång period och kunde inte medverka i skolan under de dagar jag hade som mest smärtor. Gymnastik under mens va otroligt svårt. Trots detta klarade jag mig igen och fick godkänt.

    När smärtorna vägrade släppa så fick jag en ny tid och fick då börja med Cerazette (Mini-piller), blödningarna blev oregelbunda och vi fick avbryta denna behandlning. Jag bytte då till Neovletta (kombinerade p-piller)

    Jag mådde mycket bättre, migränen var inte lika jobbigt och mensen var inte lika riklig. Trots p-pillerna blödde jag väldigt mycket och hade ont men inte lika mycket.
    Efter ett tag började smärtorna komma under ägglossning och jag kände jämt när ägglossningen skulle komma och när mensen var på väg. Och ja, man ska inte ha ägglossning när man har p-piller men det kommer vi till senare.

    Nu började jag kombinera med Cyklo-f (Finns på apoteket receptfritt) för att minska blödningarna.
    Tog även några järntabletter jag hittade på apoteket då jag kände mig så otroligt dålig då jag förlorade så mycket blod.
    Under denna tiden trodde jag att så här var det bara för vissa. Min mormor hade ju haft det så hela tiden. Vissa tjejer blöder mycket och har ont och andra inte.
    Om någon ändo hade kunnat ha kunskapen, då kanske jag som så många andra kunde ha sluppit detta :(
  • Cyklo-f
  • Järntabletter
Eleni

Inga kommentarer: